Je bent WERKELIJK vrij!

23-03-2021

De Bijbel vertelt ons dat we vrij zijn. Toch kan het soms heel anders voelen. Je voelt je bijvoorbeeld gevangen in wat je allemaal nog moet doen; je gevoel gaat met je aan de haal; je gezondheid bepaalt hoe je dag eruit ziet; je wordt beperkt door wetten en regels of je bent constant bezig met de verwachtingen van anderen. Je voelt je helemaal niet vrij.

En toch zegt de Bijbel dat je vrij bent. Het staat er niet om de Bijbel een beetje op te vullen, het is niet sarcastisch bedoeld, het is niet alleen voor de allerheiligste christenen. Het staat er voor iedereen!

"Als dan de Zoon u vrijgemaakt heeft, zult u werkelijk vrij zijn." - Johannes 8:36, HSV

Ben je met Jezus gestorven en weer opgestaan? Dan geldt dit ook voor jou. Als God zegt dat je vrij bent, ben je vrij. Geen verdere voorwaarden, geen kleine lettertjes, geen halve waarheid. Je bent vrij. Niet een beetje vrij, vrij-achtig, soms vrij, vrij van school, JE BENT WERKELIJK VRIJ. Waarom? Omdat de Zoon, Jezus Christus, je heeft vrijgemaakt!

"Als God zegt dat je vrij bent, ben je vrij. Geen verdere voorwaarden, geen kleine lettertjes, geen halve waarheid. Je bent vrij."

Satan weet dat Gods Woord krachtig is. Hij weet dat hij de waarheid niet kan veranderen en daarom probeert hij de waarheid te verdraaien. "Heeft God echt gezegd dat ...?", is zijn favoriete zin. Maar er staat niet: "Als de Zoon je vrijgemaakt heeft, mag je trots zijn dat je zo ontzettend heilig hebt geleefd." Of: "Als de Zoon je vrijgemaakt heeft, zal je nooit meer zondigen." Of: "Als de Zoon je vrijgemaakt heeft, heb je nooit meer last van angst." En er staat ook niet: "Als de Zoon je vrijgemaakt heeft, vind je het opeens heel makkelijk om de controle los te laten."

Er staat: "Als dan de Zoon u vrijgemaakt heeft, zult u werkelijk vrij zijn." Dat is Gods woord. We moeten het niet aan de kant laten zetten door gevoelens, door twijfels of door de omstandigheden waar we in zitten. God is soeverein en alwetend, Hij is de Almachtige God. Hij zond Zijn Zoon om je vrij te maken. Zijn verlossingswerk was niet alleen waarheid voor de mensen die tweeduizend jaar geleden leefden. Het verliest zijn kracht niet. Het geldt ook nu, voor jou! God zond Zijn Zoon niet om je één keer vrij te maken en de keren daarop te zeggen dat je het zelf maar moet uitzoeken. Hij zond Zijn Zoon tot redding van de hele wereld. Hij zond Zijn enige, geliefde Zoon, om de hele schepping te bevrijden van de last van de zonde! En wanneer jij deze waarheid hebt aangenomen, word ook jij vrij!

“De zonde zal over u niet heersen. U bent namelijk niet onder de wet, maar onder de genade.” Romeinen 6:14, HSV

Dat je het soms niet voelt, betekent niet dat het niet waar is. Dat je soms niet leeft als iemand die is vrijgemaakt, betekent niet dat je het niet bent.

Je kan het vergelijken met een vogel die jarenlang met een ketting vast zit aan een paaltje. Hij kan niet vliegen, hij kan nergens heen. Het enige wat hij kan is rondjes om dat paaltje heen lopen. Langzaam maar zeker slijt er een paadje uit in de grond. Op een dag vindt iemand hem. De ketting wordt losgemaakt. De vogel is vrij! Maar... hij vliegt niet weg. Hij blijft om dat paaltje heen lopen. Hij beseft niet dat hij vrij is. Hij weet niet beter dan dit.

Je bent nu vrij, maar eerst was je een slaaf van de zonde. Hoewel je vrij bent, ben je je daar soms nog niet bewust van. Je moet nog leren wat het betekent om als een vrij mens te leven. Dat leer je niet in één dag. Dat leer je niet doordat je het één keertje hebt gehoord. Je kan die vogel uit de cirkel jagen, maar dat heeft geen zin. Je moet leren in vrijheid te wandelen. Dat je steeds weer teruggaat naar dat cirkeltje dat zo veilig voelt, betekent niet dat je weer gevangen bent. Je identiteit verandert daardoor niet. De waarheid blijft staan: je bent WERKELIJK vrij!


Deze overdenking is geschreven door Marlies. Lees hier meer over haar en de andere gezichten achter 'In de Vallei'. Lees hier waar In de Vallei voor staat.

Heb je vragen of opmerkingen naar aanleiding van deze overdenking? Neem dan hier contact met ons op, of benader ons via social media.

Heb je deze al gelezen?

Mag ik jou wat vragen… ben jij verlost? 'Verlost waarvan?', vraag je misschien. Verlost van je zondeschuld, verlost van jezelf, verlost van meningen… Ben jij een vrije dochter van de grote Koning? In het woordje verlossing zit het woordje los. Ben jij losgemaakt van je schuld voor God, losgemaakt van jezelf, losgemaakt van anderen? Ben jij vrij? In...

Lieve zus,

16-04-2024

Om heel eerlijk te zijn ben ik de laatste tijd echt door een storm gegaan. Vooral de maand maart was echt een maand met meerdere ups and downs. Er waren veel hoogtepunten, maar ook meerdere diepe dieptepunten. En door dit alles heen voelde het alsof ik mijzelf een beetje was kwijtgeraakt en dan vooral de vreugde van de Heer.

Lieve zus,

26-03-2024

Ik (Berdine) vond geloven maar ingewikkeld. Religie zorgde in mijn ogen voor gedoe, gebondenheid en een vervelend leven. Dat zag ik ook veel om mij heen. Vrome praatjes, vaak ook vrome levens en vooral veel onzekerheid. Je moest maar hopen en bidden dat je ooit gered kon worden. En als je het wist - moest je er nog steeds aan twijfelen....