Niet: ik moet, maar: Hij is

28-12-2020

Je agenda vult zich met taken voor de kerk. Je hebt er vaak niet zo'n zin in, maar meestal ga je toch. Het hoort erbij. Je bent druk met allerlei goede dingen, maar je haalt er niet veel plezier uit. Het moet nou eenmaal. Dat is christen-zijn.

Herken je dat? Soms zie je het geloof vooral als hoe jij moet leven, als iets wat jij moet doen. Je bent bezig met allerlei taken en activiteiten. Dat hoort er natuurlijk gewoon bij, maar dat is niet alles. Je kunt jezelf geen kind van God maken door dingen te doen die een kind van God doet. Je kunt geen christen zijn door christelijke dingen te doen. Je kunt geen zekerheid en vreugde vinden door dingen te doen die een zekere en vreugdevolle christen zou doen. Er moet iets aan vooraf gaan.

Christus heeft enorm veel gedaan zodat wij gered konden worden en zodat we zo kunnen leven zoals we als christen moeten leven. Hij heeft ervoor gezorgd dat we verlost konden worden. Door Hem kunnen we tot God komen. Wat Hij heeft gedaan is enorm belangrijk. Waar waren we als Hij dat niet had gedaan?

We focussen bij onze Bijbelstudies en in preken vaak op wat wij moeten doen en op wat Christus heeft gedaan. En wat Christus gedaan heeft is echt geweldig, maar er is iets dat nog veel wonderlijker is. Er is iets dat dieper gaat, iets dat aan de basis staat van wat God heeft gedaan. Het mooiste van het christendom is God zelf! Het meest geweldige om je op te focussen, is op wie Hij is.

We kunnen ons focussen op wat God gedaan heeft om ons te redden, maar we kunnen dat niet begrijpen voordat we Hem kennen. Wie zou zoiets voor je doen? Waarom is het nodig dat iemand zoiets voor je doet? En waarom zou je gehoorzaam zijn aan iemand die je niet kent en waarvan je niet weet of Hij te vertrouwen is?

"U zult Mij zoeken en vinden, wanneer u naar Mij zult vragen met heel uw hart." - Jeremia 29:13, HSV

En nu verder

  • Ik hoop dat ik duidelijk heb kunnen maken dat je focus heel veel uitmaakt. Waar focus jij het meeste op? Op wat jij moet doen, op wat Christus gedaan heeft of op wie Christus is? Over welke denk jij het meeste na?

  • Lees 1 Kolossenzen 1:9-23. Pak een leeg vel papier en maak drie lijstjes. In de eerste schrijf je op wie Hij is, in de tweede wat Hij heeft gedaan en in de derde wat jij kan doen om Hem te dienen.
    Kun je zien hoe ze elkaar beïnvloeden en dat de volgorde enorm belangrijk is? Het gaat niet om het 'moeten' op zich, maar wie Hij is en wat Hij daarom heeft gedaan, maakt dat je kan en wil gehoorzamen. Het maakt dat het 'moeten' geen 'moeten' meer is, maar een verlangen wordt.
    Begrijp je wat je mist wanneer je begint bij 'Hij heeft' of 'ik moet'?

Ik moet (niks), omdat Hij heeft, omdat Hij is.


Deze overdenking is geschreven door Marlies. Lees hier meer over haar en de andere gezichten achter 'In de Vallei'.

Heb je vragen of opmerkingen naar aanleiding van deze overdenking? Neem dan hier contact met ons op, of benader ons via social media. 


Heb je deze al gelezen?

Lees hieronder eerdere overdenkingen! 


Mag ik jou wat vragen… ben jij verlost? 'Verlost waarvan?', vraag je misschien. Verlost van je zondeschuld, verlost van jezelf, verlost van meningen… Ben jij een vrije dochter van de grote Koning? In het woordje verlossing zit het woordje los. Ben jij losgemaakt van je schuld voor God, losgemaakt van jezelf, losgemaakt van anderen? Ben jij vrij? In...

Om heel eerlijk te zijn ben ik de laatste tijd echt door een storm gegaan. Vooral de maand maart was echt een maand met meerdere ups and downs. Er waren veel hoogtepunten, maar ook meerdere diepe dieptepunten. En door dit alles heen voelde het alsof ik mijzelf een beetje was kwijtgeraakt en dan vooral de vreugde van de Heer.

Ik (Berdine) vond geloven maar ingewikkeld. Religie zorgde in mijn ogen voor gedoe, gebondenheid en een vervelend leven. Dat zag ik ook veel om mij heen. Vrome praatjes, vaak ook vrome levens en vooral veel onzekerheid. Je moest maar hopen en bidden dat je ooit gered kon worden. En als je het wist - moest je er nog steeds aan twijfelen....