Spreekt God nog wel tot jou?

10-03-2021

Een Bijbelgedeelte, een diepe overtuiging in je hart, een vrede die over je komt of een zachte stem in je gedachten. Je kan Gods stem op verschillende manieren verstaan. Maar wat als je denkt Gods stem te hebben verstaan en het loopt anders dan je had verwacht? Wat als je dacht dat het Gods wil was om een bepaalde studie te doen, een bepaalde relatie aan te gaan of op een bepaalde plek te gaan wonen en de deuren worden voor je neus dichtgeslagen? Of halverwege kom je erachter dat het niet gaat? Wat als je het gevoel hebt dat je beter niet op God had kunnen vertrouwen?

Het is mij meerdere keren overkomen dat ik dacht dat iets God wil was, maar dat het uiteindelijk niet liep zoals ik had verwacht. Ik was bang om God opnieuw te vertrouwen en koos daarom vaak liever voor mijn eigen wil dan voor die van God, dat voelde veiliger. Ik wil de komende tijd samen met jullie gaan kijken naar hoe je kan leren om Gods stem te verstaan.

Misschien vraag je je wel af of God wel tot ons spreekt. Wanneer je de Bijbelverhalen leest, lees je dat Mozes face to face sprak met God, dat Samuel Gods stem hoorde, Jakob met God vocht en Henoch wandelde met God. Misschien verlang jij er net als mij wel eens naar om Gods stem letterlijk te horen of een briefje uit de hemel te krijgen? Misschien vraag je je diep van binnen wel eens af of God nog tot ons spreekt in deze tijd.

Laten we vandaag eens kijken wat de Bijbel hier zelf over zegt. Lees met me mee:

"De God der goden, de HEERE, spreekt." - Psalm 50:1a, HSV

"De God der goden, de HEERE, spreekt." - Psalm 50:1a, HSV

"Neig uw oor en kom tot Mij, luister, en uw ziel zal leven; want Ik zal met u een eeuwig verbond sluiten: de betrouwbare gunstbewijzen aan David."- Jesaja 55:3, HSV

"Ik zal horen, wat God, de HEERE, spreken zal, want Hij zal tot Zijn volk en tot Zijn gunstelingen van vrede spreken; maar laten zij niet tot dwaasheid terugkeren." - Psalm 85:9, HSV

Uit deze teksten blijkt dat God nog steeds tot ons mensen spreekt, misschien nog wel meer hoorbaar dan in de tijd voor de uitstorting van de Heilige Geest. God wil onze Vader zijn. Zou een Vader ooit Zijn oor sluiten voor Zijn eigen kinderen?


Bid, en u zal gegeven worden; zoek, en u zult vinden; klop, en er zal voor u opengedaan worden. Want ieder die bidt, die ontvangt; wie zoekt, die vindt; en voor wie klopt zal opengedaan worden. - Mattheüs 7:7‭-‬8, HSV 

God spreekt op verschillende manieren. De komende tijd gaan we samen kijken hoe Hij dat doet en hoe je hiermee om moet gaan. 


Deze overdenking is geschreven door Marjon. Lees hier meer over haar en de andere gezichten achter 'In de Vallei'. Lees hier waar In de Vallei voor staat.

Heb je vragen of opmerkingen naar aanleiding van deze overdenking? Neem dan hier contact met ons op, of benader ons via social media.

Heb je deze al gelezen?

Lieve zus,

16-04-2024

Om heel eerlijk te zijn ben ik de laatste tijd echt door een storm gegaan. Vooral de maand maart was echt een maand met meerdere ups and downs. Er waren veel hoogtepunten, maar ook meerdere diepe dieptepunten. En door dit alles heen voelde het alsof ik mijzelf een beetje was kwijtgeraakt en dan vooral de vreugde van de Heer.

Lieve zus,

26-03-2024

Ik (Berdine) vond geloven maar ingewikkeld. Religie zorgde in mijn ogen voor gedoe, gebondenheid en een vervelend leven. Dat zag ik ook veel om mij heen. Vrome praatjes, vaak ook vrome levens en vooral veel onzekerheid. Je moest maar hopen en bidden dat je ooit gered kon worden. En als je het wist - moest je er nog steeds aan twijfelen....

Getrouwd… en dan? Een mooie vraag. Serieus ook, want zeg nou zelf… denken we vaak niet dat als we maar getrouwd zijn dat we een bepaalde missie hebben voltooid? De eerste maanden zijn superleuk, spannend, alles is nieuw, maar gaandeweg heb je dat patroon wel onder de knie. In een vorige blog heeft Marlies geschreven over de rollen...