Vakantiezegen

07-07-2023

Wanneer doe je het goed genoeg? Wanneer zou God tevreden met je zijn? Maakt het uit als je voor je gevoel een paar dagen tekort bent geschoten richting je Vader? Iedere keer had je echt geen tijd voor je stille moment en het schuldgevoel wat je daardoor hebt, groeit alleen maar. De dagen vlogen voorbij en voordat je het wist, kwamen de laatste dagen voor je vakantie in zicht. 'In de vakantie heb ik er alle tijd voor', was je voornemen.

Is het bovenstaande stukje herkenbaar voor je?

Op een gegeven moment raakte ik verstrikt in het verdienmodel: Ik besteed tijd aan God en Zijn Woord daarom ervaar ik Zijn zegen en nabijheid voor die dag. Anders gezegd: Ik besteed tijd aan U, dan moet U mij ook helpen en laten weten dat U erbij bent. Dat klinkt me wat grof in de oren als ik het zo typ. Misschien is het dat ook wel. Alsof ik God kan afdwingen om door wat ik doe en juist vooral NIET doe, mij te helpen en zichtbaar aanwezig te zijn. Ik worstelde er mee. Als dit voor mij niet werkte, hoe moest het dan wel? Ergens heb ik toch ook discipline nodig voor een vast moment. Ik wist het niet meer zo goed.

Mijn Vader gelukkig wel…

Die ene zegen die ik zó vaak gehoord had…

Die ene zegen die ik mijn kinderen elke avond meegaf als laatste 'dikke knuffel' voordat ze lekker in slaap vielen…

Die zegen die ik zo goed uit mijn hoofd kende…

…die kwam tot bloei en ontvouwde zich opnieuw voor mijn ogen.


De HEERE zegene u en behoede u!

De HEERE doe Zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig!

De HEERE verheffe Zijn aangezicht over u en geve u vrede!

Numeri 6 vers 24 – 26

Ik had ergens gelezen over deze oude zegen en het raakte me zo. Misschien ben je zelf al moeder. Misschien ben je dol op kleine kinderen, je neefjes en nichtjes. Hoe oud je ook bent, iedereen vindt het vertederend om te kijken naar spelende kinderen. Je stopt even met waar je mee bezig was, observeert wat die kinderen doen en een glimlach komt tevoorschijn op je gezicht. 'Wat heerlijk, zo onbezorgd'. Wat kan je daar van genieten om te kijken naar je spelende kinderen. Vooral als het je eigen kinderen zijn, staat de tijd voor je gevoel even stil. Het kan echt even je hart uit z'n voegen laten springen van dankbaarheid. Doe je ogen eens een minuutje dicht en stel je die spelende kinderen eens voor. Ga in gedachten eens zitten op het bankje en kijk naar ze. Doe verder niets, kijk alleen. Voel je hoe een glimlach op komt borrelen? Voel jij hoe daar ineens een stukje rust in je binnenste komt?

Zo kijkt God, in Christus, naar jou. Als een Vader, genietend kijkend naar Zijn kind.

Laten we het eens verder uit gaan zoeken.

Wat opvalt is dat het in iedere zin gaat over de Verbondsgod, HEERE. De God die doet wat Hij beloofd heeft, niets en niemand kan Hem daar vanaf brengen. Ook jij en ik niet. Wie je ook bent, waar je ook vandaan komt, wat je ook gedaan hebt. En ja, zelfs al mijn falen in stille tijd beweegt God niet om minder genade aan mij uit te delen. Het tweede wat direct opvalt is dat iedere zin niet eindigt met een punt, maar met een uitroepteken (HSV), als een extra onderstreping.


'De HEERE zegene u en behoede u!' betekent dat de Verbondsgod je wil zegenen en beschermen. De Engels vertaling 'The Message' vertaalt het zo: 'God bless you and keep you.'


'De HEERE doe Zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig!' betekent dat Gods gezicht als het ware oplicht als Hij naar jou kijkt en dat Hij jou zo genadig wil zijn, zoals een fontein nooit stopt met stromen. 'God smile on you and gift you' (The Message).


'De HEERE verheffe Zijn aangezicht over u en geve u vrede!' betekent dat God Zijn blik omhoog heft naar jou en je aankijkt. Meestal voel je wel aan of iemand echt naar je luistert, echt hoort wat je zegt. Bij God hoef je daar dus nooit aan te twijfelen. Hij staat al klaar om je met Zijn volle liefde, genegenheid, genade en aandacht aan te kijken en je te ontvangen. 'God look you full in the face and make you prosper' (The Message).


Hoe bestaat het dat God zó naar jou en mij kijkt? Ons zo iedere keer wil zegenen?

Simpelweg door het geloof in Zijn Zoon Jezus. Doordat Christus de weg is gegaan naar het kruis is er volledig betaald voor jouw schuld. Hij is daarna weer opgestaan en daardoor mag jij een leven leiden wat op Zijn glorie is gericht. Je mag als het ware achter Hem kruipen en God kijkt naar jou door Zijn Zoon. God ziet de reinheid van Zijn Zoon in jou en wil jou overvloedig zegenen. Een zegen waar je heerlijk mee op vakantie kunt. Deze zegen geeft je rust en creëert ruimte in je hart, want als jouw Vader zo naar jou kijkt, wat heb je dan nog te vrezen? Ook als je niet op vakantie gaat, moedig ik je aan om je momenten te plannen waarin je niets doet. Slechts genieten… Dat is misschien een extra uitdaging voor je, want hoe snel vullen ook de vakantiemomentjes met klusjes waar je anders niet aan toe komt? Hoe vaak loopt zelfs je 'vakantieagenda' toch vol met leuke afspraken? Bij mij in ieder geval te vaak en daarom heb ik een afspraak met mezelf gemaakt: Ik pak iedere dag sowieso een kwartiertje waarin ik niets doe en de woorden van Numeri 6 door mijn hoofd wil laten gaan.

God bless you and keep you

God smile on you and gift you

God look you full in the face and make you prosper

Numeri 6: 24-26

En de HEERE sprak tot Mozes: Spreek tot Aäron en zijn zonen en zeg: Zo moet u de Israëlieten zegenen, door tegen hen te zeggen:

De HEERE zegene u

en behoede u!

De HEERE doe Zijn aangezicht over u lichten

en zij u genadig!

De HEERE verheffe Zijn aangezicht over u

en geve u vrede!

Zo moeten zij Mijn Naam op de Israëlieten leggen; en Ík zal hen zegenen.

Numeri 6: 22 - 27


Rijk gezegende vakantie!



Deze overdenking is geschreven door Karinda. Lees hier meer over haar en de andere gezichten achter 'In de Vallei'. Lees hier waar In de Vallei voor staat.

Heb je vragen of opmerkingen naar aanleiding van deze overdenking? Neem dan hier contact met ons op, of benader ons via social media.

Heb je deze al gelezen?