Islamitische gebedstijden

15-03-2021

Wat ik leerde door een dag lang Islamitische gebedstijden te houden. - 'Eén van de islamitische gebruiken uitvoeren', dat was de portfolio-opdracht die ik kreeg. Ik volgde het keuzevak 'wereldgodsdiensten' om kennis op te doen over andere godsdiensten. Samen met wat vrienden die hetzelfde vak volgden, dachten we na over welk gebruik we zouden uitvoeren. We besloten om een dag lang de Islamitische gebedstijden aan te houden. Op die tijden zouden we bidden, de Bijbel lezen of ons op een andere manier tot onze God richten. In deze blog deel ik mijn ervaringen met je.

"De avond van te voren zocht ik op internet de gebedstijden op. Zo ontdekte ik dat deze iedere dag anders waren. De zondag dat ik me aan de 5 gebedstijden zou houden waren de tijden als volgt: 06:35, 12:29, 14:14, 16:32, 18:02.

Ik stond dus na een korte nacht op tijd op voor het eerste gebedsmoment om 06:35. Ik bad al schrijvend (dat doe ik graag) en vond het fijn om me voordat de dag echt begon, al op God te richten en Hem te prijzen en te danken. Ik hoorde later van een studiegenoot dat je 5-10 minuten aan het gebed moest besteden, ik had langer gezeten. Het voelde fijn om alleen met God te zijn en blij ging ik daarna weer liggen om nog een paar uurtjes slaap mee te pakken.

Om 12:29 was het tijd voor het volgende gebedsmoment. Het scheelt dat ik online de kerkdienst volgde. Wanneer ik hier daadwerkelijk bij was geweest, had ik tijdens het koffiedrinken moeten gaan bidden. Dat kan natuurlijk best in een christengemeente, maar ik zou het best ongemakkelijk vinden om dat in mijn eentje ergens te gaan doen. (Ik bedenk me nu dat ik er ook een soort bidstond van had kunnen maken. Dat was best een goed idee geweest al zeg ik het zelf haha!)

"Of u dus eet of drinkt of iets anders doet, doe alles tot eer van God." - 1 Korinthe 10:31, HSV

's Middags wilde ik met mijn ouders naar mijn opa en oma toe. Mijn ouders gingen eerst een rondje wandelen, ik besloot zelf te komen zodat ik eerst ook nog kon bidden. Ik heb toen ook muziek gemaakt en gezongen voor God.

Ik was 's middags dus bij mijn opa en oma, we gingen op tijd naar huis, waardoor ik ook thuis weer het gebedsmoment kon houden. Mijn ouders liepen en ik liep een eind met hen mee, om op tijd thuis te zijn, ben ik op een gegeven moment toch zelf op mijn fiets gestapt. Vasthouden aan de tijden vraagt wel om een beetje planning.

Het laatste moment was aan het begin van de avond. Ik heb toen vooral muziek gespeeld, gezongen en de Bijbel gelezen."

Zo hield ik de islamitische gebedstijden aan. Door de dag heen richtte ik me steeds heel bewust op God. Ik bad, ik las in Zijn Woord, ik prees Hem door muziek. Niet alleen tijdens die momenten was ik meer bezig met God, maar ik merkte dat ik door die momenten, ook tijdens mijn dagelijkse bezigheden meer gefocust was op God. Ook merkte ik hoeveel vreugde het geeft om God te aanbidden en te prijzen en hoe mooi het is dat we steeds met allerlei vragen, gedachten en gevoelens bij Hem mogen en kunnen komen.

'Aanbidding is een levenshouding', dat deelden we laatst op onze Instagram. God vraagt van ons om ons bij alles wat we doen, te richten op Hem. Hij vraagt ons om alles wat we doen, te doen tot Gods eer.

"Of u dus eet of drinkt of iets anders doet, doe alles tot eer van God." - 1 Korinthe 10:31, HSV

Toch is dat best lastig. Ik vind het in ieder geval niet makkelijk. Soms denk ik de hele dag niet aan God. Ik ben dan bezig met van alles en nog wat, maar of ik God er echt mee eer...

'Aanbidding is een levenshouding.' 

Misschien bid je al wel vijf keer op een dag. 's Ochtends wanneer je wakker wordt, bij het ontbijt, bij de lunch, bij het avondeten en 's avonds op bed. Ik ben niet zo goed met het volhouden van routines, toch bid ik vaak wel een aantal keer op een dag. Wel is dat anders dan toen ik op die bewuste dag de gebedstijden aanhield. Je kan vragen om een zegen voor je boterham en bij 'amen' je brood al in je mond stoppen. Anders is het wanneer je echt even stopt met alles waar je daarvoor mee bezig was.
Nou is deze blogpost geen ode aan de islamitische gebedstijden. Ik wil je niet per sé aansporen om ze nu op te zoeken en het ook eens een dagje zo te proberen. Maar ik kan niet ontkennen dat het me aan het denken zetten. Al je werk (misschien wel letterlijk) aan de kant schuiven voor God, zouden we veel vaker moeten doen. Ook wanneer dat ons niet uitkomt. Of misschien wel juist wanneer ons dat niet uitkomt. 

Lang verhaal kort. Ik wil je aanmoedigen om je door je dag heen, heel bewust te richten op God. Je kan wekkers zetten, je kan vaste momenten kiezen, zoek iets wat werkt. Hoe dan ook. Waar dan ook. Op de koffie? Wat dacht je van een iets langere plaspauze? Op school? Zoek een leeg lokaal op. Op je werk? Loop buiten een rondje en prijs de Heere. Hij is goed. En door je dag heen heel bewust met Hem bezig zijn, zorgt ervoor dat jij Hem meer en meer zal eren met je leven!

Verder op reis

  • Sluit dit tabblad niet zonder een plan te maken! Begin het liefst vandaag nog. Hoe ga je bewust tijd apart zetten voor God? Niet het Heere-zegen-deze-spijze-schietgebedje, maar oprechte, bewuste tijd voor God. In een relatie zet je ook tijd apart voor de ander. God wil relatie, Hij heeft jou gemaakt voor relatie. Hoe ga je investeren?

  • Luister dit lied als een gebed:
    Symfonie (Opwekking 753) - Stichting Opwekking


Deze overdenking is geschreven door Marlies. Lees hier meer over haar en de andere gezichten achter 'In de Vallei'. Lees hier waar In de Vallei voor staat.

Heb je vragen of opmerkingen naar aanleiding van deze overdenking? Neem dan hier contact met ons op, of benader ons via social media.

Heb je deze al gelezen?

Lieve zus,

16-04-2024

Om heel eerlijk te zijn ben ik de laatste tijd echt door een storm gegaan. Vooral de maand maart was echt een maand met meerdere ups and downs. Er waren veel hoogtepunten, maar ook meerdere diepe dieptepunten. En door dit alles heen voelde het alsof ik mijzelf een beetje was kwijtgeraakt en dan vooral de vreugde van de Heer.

Lieve zus,

26-03-2024

Ik (Berdine) vond geloven maar ingewikkeld. Religie zorgde in mijn ogen voor gedoe, gebondenheid en een vervelend leven. Dat zag ik ook veel om mij heen. Vrome praatjes, vaak ook vrome levens en vooral veel onzekerheid. Je moest maar hopen en bidden dat je ooit gered kon worden. En als je het wist - moest je er nog steeds aan twijfelen....

Getrouwd… en dan? Een mooie vraag. Serieus ook, want zeg nou zelf… denken we vaak niet dat als we maar getrouwd zijn dat we een bepaalde missie hebben voltooid? De eerste maanden zijn superleuk, spannend, alles is nieuw, maar gaandeweg heb je dat patroon wel onder de knie. In een vorige blog heeft Marlies geschreven over de rollen...