God is niet te begrijpen

30-09-2020

Vorige week werd ik geconfronteerd met zonde die ik had gedaan in mijn boosheid. Ik voelde me daar enorm slecht over. Ik walgde niet alleen van mijn zonde, maar ook van mezelf. Ik werd boos op mezelf en worstelde; want hoe kon het zijn dat God, de Heilige God, van mij hield? Als Hij niks met me te maken wilde hebben, snapte ik dat ook. En dat sprak ik ook uit: "God, ik snap het niet" En zo viel ik met een traan op mijn kussen in slaap.

De volgende dag ging ik bezig met de cursus "Zie, uw God", een cursus die zich richt op het kennen van God zoals Hij is. Vooraf bad ik. Ik besefte me hoe hard ik genade nodig heb. Ik bad dat ik meer en meer mocht gaan beseffen wie God nou is, maar dat ik tegelijk totaal niet snapte dat Hij mij ook wil kennen. Na het weekend ben ik verder gegaan met de cursus. En ik geloof dat ik het nooit ga begrijpen. God is niet te begrijpen.

"De Heere is groot en zeer te prijzen. Zijn grootheid is niet te doorgronden." - Psalm 145:3, HSV

Het is voor mij absurd dat God zich steeds opnieuw verbindt met mensen die telkens weer van Hem weglopen. Het is als een rode draad door de Bijbel heen. In het Oude Testament komt God keer op keer naar mensen toe om een verbond met ze te sluiten, ook al zijn de mensen God in de tussentijd vergeten. In het Nieuwe Testament stuurt God Zijn Zoon naar de aarde. Hij wordt vernederd tot mens. De heilige God verbindt zich met een zondige wereld. Ik snap niet dat Iemand zo liefdevol kan zijn. Ik snap er maar weinig van dat God als een Vader ons opwacht met open armen, nadat wij misbruikt hebben wat Hij ons gegeven heeft. Ik snap er niets van dat Hij de kudde verlaat om één simpel schaapje te zoeken.

Ik snap er niets van en zal dat ook nooit doen. Maar ik mag meer en meer beseffen hoe groot Hij is, hoe klein ik ben en hoe ontzettend wonderlijk - ja niet te begrijpen wonderlijk - het is dat deze God naar ons omziet. Hij moet meer worden, maar ik minder (Joh 3:30).


Deze overdenking is geschreven door Marlies. Lees hier meer over haar en de andere gezichten achter 'In de Vallei'.

Heb je vragen of opmerkingen naar aanleiding van deze overdenking? Neem dan hier contact met ons op, of benader ons via social media.


Heb je deze al gelezen?

Lees hieronder eerdere overdenkingen! 


Mag ik jou wat vragen… ben jij verlost? 'Verlost waarvan?', vraag je misschien. Verlost van je zondeschuld, verlost van jezelf, verlost van meningen… Ben jij een vrije dochter van de grote Koning? In het woordje verlossing zit het woordje los. Ben jij losgemaakt van je schuld voor God, losgemaakt van jezelf, losgemaakt van anderen? Ben jij vrij? In...

Om heel eerlijk te zijn ben ik de laatste tijd echt door een storm gegaan. Vooral de maand maart was echt een maand met meerdere ups and downs. Er waren veel hoogtepunten, maar ook meerdere diepe dieptepunten. En door dit alles heen voelde het alsof ik mijzelf een beetje was kwijtgeraakt en dan vooral de vreugde van de Heer.

Ik (Berdine) vond geloven maar ingewikkeld. Religie zorgde in mijn ogen voor gedoe, gebondenheid en een vervelend leven. Dat zag ik ook veel om mij heen. Vrome praatjes, vaak ook vrome levens en vooral veel onzekerheid. Je moest maar hopen en bidden dat je ooit gered kon worden. En als je het wist - moest je er nog steeds aan twijfelen....