Wie ben jij, Christuskind?

01-06-2024

Mag ik jou een vraag stellen? 

Wie ben jij eigenlijk? Wie ben jij echt? 

Ik weet niet hoe het jou vergaat, maar ik schiet vaak in steekwoorden als ik mezelf moet omschrijven: 34 jaar, gelukkig getrouwd, mama van vier kindjes, wonend in …… Stop maar, eigenlijk is dat niet wat ik bedoel. Mag ik je nog een vraag stellen? 

Wie ben jij als alles wegvalt?

Stel jezelf eens voor dat je alleen in een megadrukke stad loopt, alleen en zonder doel. Er is niemand die op je wacht en niemand verwacht jou. Wie ben je dan? Denk er eens over na. Ik weet het, het kan confronterend zijn. Maar het is goed, echt. Het is niet erg als de vraag 'Wie ben jij als alles wegvalt?' je benauwt. Laat het je maar aanvliegen, onrustig maken. Je drukt deze vraag liever naar de achtergrond. Ik vind het herkenbaar! We vinden het vaak lastig om op zulke vragen een antwoord te vinden, maar hé, zullen we er samen toch eens op doorgaan? Pak m'n hand, dan blijf ik naast je staan. We staan op het punt om iets levensveranderend te leren!

Stel jezelf eens voor als een vrucht die je afpelt om bij de kern te komen. Ieder steekwoord van jezelf is als een schil: leeftijd, relatie, baan, studie, kerk, werkervaring, goede werken, etc. Dan kom je bij je kern, daal je af naar je fundament. Wie jij echt bent en blijft. Een fundament verandert namelijk niet. Een fundament blijft, ongeacht welke omstandigheden ook. Een heerlijke gedachte vind ik dat, zo troostvol. (We komen hier later nog op terug.) Je levensfase, omgeving en gezin bepalen mede wat jij doet en hoe jij de dingen doet. Maar die dingen veranderen; alle fases in ons leven gaan voorbij.

Wat vindt je wanneer je jezelf 'afpelt'?

Zwarte vlekken

Er is een tijd geweest dat ik hier lang over gemijmerd heb. Het kon me aanvliegen dat ik geen duidelijk antwoord had op wie ik nu zelf was. Ik had in ieder geval het gevoel dat ik nooit goed genoeg was en geen fundament had. Ik merkte bij mezelf veel negatieve denkpatronen en soms kon ik de stroom van oneindige gedachtenspinsels niet stopzetten. Ik was er echt klaar mee. Dit kon nooit Gods bedoeling zijn!

Dus… ik verdiepte me in wat de Bijbel zei over negatief denken en over een fundament.

Bezorgdheid in iemands hart drukt het terneer, maar een goed woord verblijdt het.” - Spreuken 12:25

"Een vrolijk hart maakt een gezicht blij, maar door hartenleed wordt een geest neerslachtig." - Spreuken 15:13

"Een blij hart bevordert de genezing, maar een neerslachtige geest doet de beenderen verdorren." - Spreuken 17:22

Spreuken is duidelijk. Negatieve gedachten drukken je te neer, verdorren je. Goede, blijde woorden zijn goed en helend voor ons hart.

Negatieve denkpatronen zorgen voor 'zwarte vlekken' in je hoofd. Letterlijk en figuurlijk. Die zwarte vlekken staan voor minderwaardig, nietsnut, nooit genoeg, negatief, deprimerend, doel missend. Ze kosten je energie, vreten je vreugde op en nestelen zich in je hersenen. Door de continue stroom van negatieve gedachten, gaan je hersenen nieuwe verbindingen en patronen maken op basis van al dat negatieve, met als gevolg dat er 'zwarte' patronen worden gecreëerd, die er op een hersenfoto uitzien als 'zwarte boompjes'. Dit heeft uiteraard ook weer effect op het functioneren van je lichamelijke gezondheid.

Het is dus echt menens! Die liefdevolle Vader geeft jou een opdracht: "Wordt vernieuwd in de geest van je denken!" (Efeze 4:23)

Hoe dan?

Hoe verbreek je deze patronen? Hoe ga je 'nieuw denken'? Het antwoord kreeg ik tijdens een lezing van een predikant die zei: 'De meeste christenen weten helemaal niet wie God eigenlijk is. Welke namen Hij draagt en welke eigenschappen Hij bezit. Daardoor gaan veel dingen mis in de kerk. Als ik vraag aan mensen welke namen ze van God kennen dan noemen ze meestal: Jahweh, Ik zal zijn die Ik zijn zal, Helper, Beschermer. Veel verder dan dat komen ze meestal niet.' Ik voelde mij aangesproken. Wat was ik vooral met mezelf in verhouding tot God bezig geweest en niet zozeer met Wie God nou eigenlijk is. Ineens drong het weer tot mij door: Christus heeft werkelijk alles volbracht. Ook voor al onze zwaktes, neerslachtigheid, wereldgelijkvormigheid, verkeerde denkpatronen is Hij gestorven. Het hoeft niet meer op die manier! Hij heeft het overwonnen, al voordat wij ermee worstelden!

Een poosje later leerde ik nog iets heel belangrijks, iets wat mijn drijfveer in het onderzoeken van de namen van God alleen maar aanvuurde! In Johannes 14 vers 6 staan Jezus' woorden: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij. Jezus is de weg en de Vader de bestemming. Je identiteit vind je niet IN Jezus, maar DOOR Jezus. Jezus leidt je op de weg naar Gods Vaderhart. Het is dus Jezus' verlangen dat wij ons zouden richten op de Vader. Jezus heeft ons door Zijn leven op aarde laten zien waar het hart van de Vader vol van is. Jezus Zelf wijst immers door naar Zijn Vader! Dat is Zijn en onze Bestemming! (Joh. 1:18 en Joh. 14:10)

Je identiteit vind je niet IN Jezus, maar DOOR Jezus. Jezus leidt je op de weg naar Gods Vaderhart

Gods Naam

Wat is nou de koppeling tussen wie ik ben en Gods Naam, vraag je je misschien af? Ik zal het uitleggen. Als jij niet goed weet wie je nu bent, wat jouw fundament is, kijk dan naar God! Iedere naam van de Vader zegt iets over Zijn kind, over jou! Zoals je in het DNA van een kind de eigenschappen van de vader kan zien.

Als God jouw Vader is, ben jij Zijn kind. 

Als God jouw Herder is, ben jij Zijn schaap. 

Als Jezus voor jou geleden heeft, ben jij vrijgemaakt. 

Als God Zichzelf openbaart als 'Ik zal zijn Die ik zijn zal', dan heb jij daardoor een fundament! 

Zie je de link tussen de meest bekende namen van God en jouw fundament? Lieve zus, je bent zo oneindig geliefd door Hem. In iedere naam en eigenschap van jouw Vader ligt een stukje identiteit van jou! Verworven door het dierbare bloed van Jezus. O, zo dierbaar!

En daarom neem ik je de komende blogs mee op ontdekkingsreis naar de Namen van God. Om daarnaar te kijken, ervan te leren en je erdoor te laten verwonderen hoe stevig jouw Fundament is! Niet door jou, maar door Hem!


Deze overdenking is geschreven door Karinda. Lees hier meer over haar en de andere gezichten achter 'In de Vallei'. Lees hier waar In de Vallei voor staat.

Heb je vragen of opmerkingen naar aanleiding van deze overdenking? Neem dan hier contact met ons op, of benader ons via social media.

Heb je deze al gelezen?